25. března 2015

Abeceda Knihomola | B


Je tady úterý a s ním přichází i sliboavné pokračování projketu, který jsme s Marky vytvořily - Abeceda knihomola. Kdyby jste se ještě chtěli zapojit, nebo by jste chtěli lépe pochopit, o co jde, můžete si přečíst můj minulý článek, kde jsem všechno vysvětlila.
Vím, že jsem ostuda a skoro vůbec poslední dobou nepřistpívám, ale mám toho prostě poslední dobou tak hodně, že mám sotva čas číst. Doufejme, že duben bude trochu volnější a já budu mít čas začíst se i do knížek, které jsou třeba i krapet náročnejší. No ale teď už k článku. Dneska nás tedy čeká písmeno B. Musím se přiznat, že m nenapadlo zrovna moc titulů začínajících tímto písmenem, ale přesto se mi podařilo sestavit seznam těchto tří, které pro mě opravdu moc znamenají.

Bible
Pro někoho tlustá kniha moudrých, pro někoho možná spojeno s protichůdnými pocity, nebo s něčím, co čtou jenom staré babičky. Pro mě to ale znamená daleko více a není den, kdy bych tuhle knihu nevzala do ruky. Skrývá v sobě tolik moudra a tolik rad, že si život bez ní nedovedu představit. Také se musím přiznat, že i co se literární stránky týče, Bible je mou obrovskou inspirací a nebýt Žalmů, asi bych si nikdy nezamilovala básně. Což mě rovnou přivádí k druhému bodu!


Báseň
Přestože nejsem žádný odborník, nebo největší fanoušek, k básním i poezii jsem odjakživa měla velmi kladný vztah. Vzpomínám si, že již od první třídy jsem se vždy těšila, až budeme soutěžit o nejlepší přednes básničky. A až do páté třídy jsem se také vždy snažila, abych se dobře umístila! Na druhém stupni mě již nadšení s přednesu opustilo, ale začaly se mi líbit verše a poezie více abstraktní, s volnými verši. Miluju metafory, hraní si se slovy a s rytmikou slov a miluju hledat v básních hlubší významy. Pokud by jste pro mě měli doporučení na vaše oblíbené autory/blogy/tumblry (divili by jste se kolik talentovaných spisovatelů jsem tam našala!), tak budu jedině ráda!



Brontëovy sestry
Bylo by prazvláštní, kdyby se na mém seznamu neobjevila alespoň jedna ze sester Bronteových. A když jsem se rozmýšlela, kterou tady dám, uvědomila jsem si, že vlastně můžu dát obě dvě! Všichni Bronteovci tíhli k umění a psali knížky. Mě fascinovali odjakživa. Jestli mě znáte dobře, tak víte, že Jana Eyrová patří mezi mé úplně nejoblíbenější knížky. Větrná hůrka mě zaujala, ale musím říct, že tak silnou citovou vazbu, jako se to podařilo Janě, jsem si k ní nevytvořila. V budoucnu bych si hrozně ráda přečetla Vilette a od její sestry Anny pak knihu Agnes Greyová a od Emily si chci jednou znovu přečíst Větrnou hůrku. Jsem zvědavá, jestli se můj názor na ni, po skoro šesti letech, změnil.

10 komentářů:

  1. Jsem ráda za spoustu nových nápadů :D
    Stydím se, ale bibli jsem ještě nečetla. Chtěla bych, ale nějak na mě ještě nenarazilo to správné vydání (tedy vidíš to "chtěla bych")...
    Básně píšu, čtu a mám opravdu ráda. Nemůžu uvěřit,že i je jsem ze své abecedy nakonec vyřadila...
    Brönteovy sestry mě taky napadly, ovšem trochu moc mi připomínají Jane Austen, než abych je napsala taky... Přesto jsem ráda, že jsi je zahrnula :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chtěla bych si přčíst více tvých básní (vím, že některé jsi už na blog dávala)! :)
      A Bronteovky jako Austen? :D Mě teda připadají úplně jiné. :)

      Vymazat
  2. Super článok, už teraz sa teším na ďalší :) a úplne som dostala chuť si prečítať Jane Eyre :)

    OdpovědětVymazat
  3. Tak tvé asociace jsou od mých diametrálně odlišné, ale rozhodně zajímavé :)
    K Bibli žádný vztah nemám, nikdy jsem k tomuhle vedená doma nebyla a sama se do toho nehrnu, ale dokážu pochopit, když někdo v bibli nachází moudrost, útěchu či se mu prostě líbí a tak podobně :) Už jsme se o tom bavily a asi na to nikdy nebudeme mít stejný názor, ale to přece vůbec nevadí :)
    Nikdy jsem nebyla velký fanda básniček, snad s výjimkou těch, které někdo napsal pro mě :3 :D A taky jsem ráda recitovala, když jsem byla menší, ale jinak se poezii vyhýbám jako čert kříži :)
    Od Brönteových jsem nečetla nic, jsem ostuda, ale asi to ani v nejbližší době neplánuji, možná maimálně Na větrné hůrce, ale úplně nevím
    Každopádně moc pěkné odpovědi, je super se na věci podívat z tak odlišného pohledu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já k tomu taky moc vedná nebyla, našla jsem si k tomu cestu sama. :) Ale rozdílost názorů je super věc, debaty jsou mým velkým koníčkem! :D
      Poezie je super! :D Dá se skrze ní vyjádřit věci, které do vět prostě dát nejdou...
      A Bronteovky akt siporučuju, hlavně tedy Janu! Tu miluju!

      Vymazat
  4. Co se týká básniček, zkusm moji kamarádku. Její "sbírka" http://adelasloni.cz/ a její blog: http://rozedneni.blog.cz/

    A jinak mám moc ráda Hraběte, Skácela, Préverta... =)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za tipy! Přesně tohle jsem potřebovala, moc podobných lidí neznám! :)

      Vymazat
  5. Vůbec by mne nenapadlo sepsat asociace, které napadly tebe, ale proto se mi tenhle projekt tak moc líbí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! Mě se hrozně baví dávat na to, jak každého napadají jiné věci. :)

      Vymazat

Děkuji vám za vaše vzkazy! :)